روانشناس،مشاور مهدی اسماعیلی (امید نوجوان)

ایجاد فضای گفنگو وتبادل نظر در موضوع مراحل رشد کودک ونوجوان و ارایه راهکارهای مفید و کلیدی

روانشناس،مشاور مهدی اسماعیلی (امید نوجوان)

ایجاد فضای گفنگو وتبادل نظر در موضوع مراحل رشد کودک ونوجوان و ارایه راهکارهای مفید و کلیدی

شناخت مراحل مختلف رشد کودک از آغاز دوره جنینی تا پایان دوره نوجوانی و بکارگیری راهکارهای صحیح در عبور از بحران های مختلف هر مرحله از رشد, موجب شکل گیری صحیح وشایسته شخصیت فرزند ما خواهد شد. از این رو با نگاه علمی به دانش روانشناسی رشد و شخصیت و سال ها تجربه ی تعلیم وتربیت , سعی خواهد شد ضمن آموزش های لازم و ارایه ی راهکار های کوتاه,کلیدی و کاربردی به ارتقای قدرت تشخیص ,مواجهه وعملکرد صحیح والدین و مربیان در هر مرحله پرداخته و ضمن کاهش تنوع و میزان آسیب های ناخواسته و ندانسته ,بستر مناسبی برای شکل گیری و تقویت چهار چوب شخصیتی و موفقیت بیشتر فرزندانمان در حیطه های مختلف رشد و عرصه های مختلف زندگی باشیم.

پیام های کوتاه

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۱
خرداد
     انسان هر گونه که خدا را بشناسد ، خود را هم آنگونه می سازد ، تا بنده به خصلت معبود در آید!
 آنان که خداوند را خودکامه ، خشن و بی قانون تصور میکنند حکومت ، مدیریت ، سیاست و روابط اجتماعی شان به همین رنگ در می آید.
و آنان که خدایشان خدایی لطیف ، رحمان و رحیم است که جز عدل نمیکند ، در حکومت ، مدیریت ، سیاست و روابط اجتماعی به رویه مناسب با این درک روی می آورند.
ما خدای خویش را چگونه یافته ایم؟!


برگرفته از کتاب تفسیر موضوعی نهج البلاغه نوشته مصطفی دلشاد تهرانی

#مهدی اسماعیلی#
  • Mahdi Esmaeili
۱۴
خرداد


مخاطبین و مراجعین محترم اعم از نوجوانان عزیز یا  والدین گرامی میتوانند پرسش های ضروری خویش را در گروه تلگرامی با کلیک روی لینک زیر

گروه تلگرامی

 و یا صفحه شخصی تلگرام به شماره 09181659255 مطرح و حداکثر تا پایان همان روز پاسخ تیم مشاوران "امیدنوجوان" را ملاحظه فرمایند.

#مهدی اسماعیلی#

  • Mahdi Esmaeili
۱۳
خرداد

اگر حق با شماست ، نیازی به خشم و عصبانیت ندارید!
اگر حق با شما نیست ، حق خشم و عصبانیت ندارید

   منشاء خشم و عصبانیت ، افکار منفی و احساسات سرکوب شده است و مشاهده خشم و عصبانیت توسط فرزندان موجب انتقال افکار منفی به ایشان و یادگیری و الگوبرداری خشم و عصبانیت میشود.
  خشم و عصبانیت ما را منزوی و گوشه گیر می کند و این برای سلامتی ما ضرر دارد و آدم های معاشرتی عمر طولانی تری دارند.در     ضمن انزوا و تنهایی منشاء اکثر انحراف های خلقی و رفتاری است.
  انسان اجتماعی آفریده شده و جدایی ار جامعه در هر سنی به سلامت جسمی ، روحی و روانی انسان لطمه میزند.پس نوجوان منزوی را به حال خود رها نکنید!
  حوادث زندگی تجربه های زندگی هستند،باید از هر تجربه درس آن را گرفت و درد آن را که بهای آن است پرداخت و عبور کرد.
فرزندان ما از درک و آگاهی کافی برخوردارند ولی تجربه استفاده از آن ها را در برخورد با مشکلات زندگی ندارند و این تجربه را در مشاهده رفتار ما می آموزند.اگر ما نقش درست را در بازی های زندگی ایفا کنیم آنان نیز همان را می آموزند،و تاثیر کمتری از گفتار ما میگیرند.
  البته خشم و عصبانیت تا حدودی امری ذاتی و طبیعی است ، و فقط باید آن را کنترل و مدیریت کرد و اجازه نداد تا این واکنش غریضی ما را مدیریت کند.
  مدیریت خشم پنهان کردن و یا کتمان آن نیست! ما باید شیوه صحیح اعتراض و انتقاد به فرزندانمان بیاموزیم،تا احساس بی عدالتی و ظلم پنهان در آنها تبدیل به خشم و کینه های انباشته نشود و آن ها را منزوی و بیمار نکند.
  ضمنا برای تخلیه هیجانات و انرژی های پدید آمده بهتر است با حضور در محیط های ورزشی و رقابت های سالم فرصت تخلیه آن را فراهم ساخت.
وقتی نوجوان عصبی و پرخاشگر است با او هم کلام نشوید چون با کل کل های لجوجانه هم شما را مایوس و ناامید می کند و هم گفتگوهای ناشایست را ناخواسته تجربه میکند ، که تجربه خوبی برای هیچ یک از طرفین نخواهد بود.
  بلکه در فرصتی مناسب که پندهای شما اثرگذار باشد با او هم کلام شوید. در عمل به او فرصت صحبت بدهید،کلامش را قطع نکنید،به آراء دیگران به ویژه همسالانش بی حرمتی نکنید تا این همه را از شما بیاموزد.سپس با لحنی صمیمانه ، عاطفی ولی محکم دغدغه ها ، نگرانی ها و نظرات خود را شفاف و بدون کنایه و با پرهیز از توهین و تمسخر با او در میان بگذارید.
  هیچ گاه احساس او را انکار و یا تحقیر نکنید ، هر احساسی وقتی هست واقیعت دارد حتی اگر ناخوشایند باشد. انکار فرزند شما انکار همه خویشتن اوست!  شما میتوانید به رفتار او انتقاد داشته باشید که امکان تغییر و اصلاح آن را دارد.پس با ایجاد فرصت شنیده شدن ، همدلی و همراهی زمینه اصلاح و تغییر احساس ناخوشایند وی را فراهم کنید.
  یادمان باشد که با انکار و تهدید چیزی درست نمیشود ، بلکه حس ناخوشایند کتمان شده به لایه های ناخودآگاه درون رانده شده و با قدرت کینه و نفرت و به دور از چشم و خارج از حیطه نظارتی ما به تخریب مضاعف خواهد پرداخت!
  در بدترین شرایط یک لبخند مهرآمیز همراه با نوازش موی سر دختران یا فشردن بازو یا شانه پسران اعجاز پذیرش و درک را در پی خواد داشت! فقط یک بار امتحان کنید.
#مهدی اسماعیلی#
  • Mahdi Esmaeili
۱۱
خرداد
والدین مقتدر:
معیارهای بالایی برای فرزند تعیین و او را تشویق میکنند.
محدودیت هایی تعیین و اعمال کنترل میکنند و در زمان ضرورت به تنظیم آن میپردازند.
با فرزند دوست و صمیمی هستند و پاسخگوی ارتباطهای او هستند.
این والدین فرزندانی تربیت میکنند که:

با اعتماد به نفس بالا ، دارای حس همکاری مناسب با دیکران و توان درک و حل مشکل خواهد بود.


والدین مستبد:

مانند والدین مقتدر کنترل هایی را اعمال میکنند ولی از نظر عاطفی از کودک فاصله میگیرند.
دلیل یا توضیح منطقی برای مقرراتی که وضع میکنند ارایه نمیدهند.
در جزیی ترین تصمیمات شخصی فرزند دخالت میکنند.
این والدین فرزندانی تربیت میکنند که:
بدون اعتماد به نفس ، مطیع قانون و مقررات و نه چندان مستقل خواهند بود.

والدین آسان گیر:

با فرزند صمیمی و با محبت رفتار کرده از او هیچ توقعی ندارند.
هیچ معیار و چارچوبی برای فرزند تعیین و اعمال نمیکنند.
در برابر اشتباهات کودک همواره گذشت کرده ، او را بدون بازخواست میبخشند.
این والدین فرزندانی تربیت میکنند که:

دارای روابط عمومی خوب ولی زیاده خواه و طلبکار بوده از لحاظ اجتماعی بی مسیولیت هستند.

والدین بی تفاوت:

وقت کمی را با فرزند خود سپری میکنند و تقریبا هیچ حضوری برای علایق،تربیت و آسیبهای او ندارند.
برای خود وظیفه و تکلیفی بیش از تامین خوراک و سرپناه کودک قایل نیستند.
این والدین فرزندانی تربیت میکنند که:
فاقد اعتماد به نفس کافی و توان درک و حل مشکل،بی انظباط و دارای رفتار تکانشی و هیجانی در برخورد با رویدادها.

##نکته##
بیشترین آمار بزهکاری در نوجوانان مربوط به خانواده های با تعارض فکری و رفتاری بین والدین است!


#مهدی اسماعیلی#
  • Mahdi Esmaeili
۰۹
خرداد
آیا حافظه من از دیگر دوستانم ضعیفتر است؟!
                                    
شاید بارها این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد که چرا با داشتن مطالعه نتیجه ی خوبی در امتحانات نمیگیرم و اینکه دوستان من چطور درس می خوانند که موفق می شوند ویا شاید حافظه ی بهتری دارند.اگر با کارکرد حافظه آشنا بشویم به یک دیدگاه جدید دست می یابیم.
حافظه شامل سه بخش است.  1-حافظه حسی  2-حافظه کوتاه مدت  3-حافظه بلند مدت
 حافظه حسی:این حافظه که شامل تمام چیزهایی است که می بینیم ومی شنویم واطلاعات را 1 ثانیه در خود نگه میدارد.
 حافظه کوتاه مدت:اگربخشی ازاطلاعات حافظه حسی مورد توجه ما قرار بگیرد وارد حافظه کوتاه مدت میشود.این بخش مثل میز کار ماست ودر لحظه به هرچه فکر میکنیم دراین بخش قرار دارد.برای اینکه بخواهیم به چیز جدیدی توجه وفکر کنیم اطلاعات را ازبخش حافظه حسی وارد میکنیم واگر بخواهیم چیزی را از گذشته به خاطر بیاوریم از حافظه دراز مدت وارد این بخش میکنیم.اظلاعات در این بخش حداکثر 30ثانیه باقی میماند.وبا هربار تکرار این زمان را افزایش میدهیم. گنجایش ان فقط بین7تا9 عنصر است.
 حافظه دراز مدت:اطلاعات در این بخش از چند دقیقه تا سالها باقی میماند.گنجایش ان نامحدود است ودر موقع لزوم اطلاعات لازم به بخش کوتاه مدت منتقل می شود.
پس نمیتوان انتظار داشت فقط با یکبار شنیدن سر کلاس 6ماه بعد بتوانیم این مطالب را به برگه امتحانی منتقل کنیم.
 چه چیزهایی باعث انتقال اطلاعات ازحافظه کوتاه مدت به حافظه درازمدت میشود؟
1-توجه خاص به مطلبی                                                                                 
2-مرور ذهنی مطلب
3-باتوجه به اینکه گنجایش حدود7 عنصر است با دسته بندی مطالب امکان بیشتر کردن ظرفیت هست.مثلا اگر14 اسم داریم میتوانیم به دسته های دوتایی تقسیم کنیم و7عنصردوتایی تشکیل بدهیم به جای(گروه حسن)(گروه حسین)میشود(گروه حسن وحسین).
4-حافظه شنیداری قویتر ازحافظه دیداری است.پس برای خود باصدای بلند تکرار کردن باعث تقویت ان میشود.
 عوامل موثر در تقویت حافظه درازمدت:
1-یک عامل بسیار موثر رمزمعنایی است
الف-برای بخاطرسپردن مطلبی معنایش را برای خودمان گسترده توضیح دهیم.مثلا کلمه سرباز.(همان کسی که اسلحه دارد..میجنگد...لباس جنگ میپوشه..)
ب-به شناخته های قبلی خود انرا ربط بدهیم.مثلاسرباز(همان که تو فیلم فلان دیدم...مثل پسر همسایه...)
ج-خاطرات قبل را با این مطلب معنی دوباره بدهیم.مثلا(پس همان که داشت تلاش میکرد..داشت خداحافظی میکرد سرباز بود..)گذاشتن اسم رمز.مثلا سرباز(سر+باز   یعنی سرش بازه..)
2-تداخل عامل اختلال در حافظه میشود.وقتی یک مطلب را برای امتحان مطالعه کردیم وبعداز ان ذهنمان را با دیدن یک فیلم یا مطلب غیرمربوط یابازیهای رایانه ای ذهنی وغیره پرمیکنیم تداخل ایجاد میشود.درعوض یک ورزش یا تفریح وخندیدن به ما کمک زیادی میکند.                                         
3-داشتن استرس یاهیجان بالا مانع یاداوری اموخته ها میشود.وممکن بخاطر ان زمان امتحان چیزی به خاطر نیاوریم ولی فردای ان روز همه رابه یاد بیاوریم.                                                             
4-اطلاعات وارد شده درحافظه دراز مدت درزمانیکه ما به خواب عمیق وارد میشویم سازماندهی میشوند پس خواب کم یک عامل بهم ریختگی اطلاعات میشود.                                                   
با اگاهی از این اطلاعات میتوان تا حدی به مشکلات خود پی ببریم.شاید تاکنون روش مطالعه ما وانتظاراتی که ازخود داشتیم صحیح نبوده است.
یکی ازمعروفترین روشهای بهسازی حافظه به روش پس ختام ( PQRST OR PQ4R ) است که توانایی دانشجو راافزایش می دهد.
مراحل روش پس ختام:

1-پیش خوانی:یک نگاه کلی به موضوع درس؛تیترهای اصلی وفرعی وخلاصه درس.                       
2-سوال کردن:پس از پیش خوانی از خودتان بپرسیدمن با هر کدام از این مطالب به چه سوالاتی میتوانم پاسخ بدهم.                                                                                                           
3-خواندن:خواندن تمام متن به صورت کاملا دقیق.                                                                  
4-تفکر:هر مفهوم تازه ای را که خواندید به مطالبی که قبلا یاد گرفتیدربط معنایی بدهید.               
5-بازپس دادن به خود:بعد ازخواندن هرقسمت کتاب راببندید وبرای خود باز گو کنید تانقاط ضعف وقدرتتان رامتوجه بشوید.
6-مرور کردن:یکبار سوالاتی را که بلد نبودیم جواب بدهیم.
نکته:یکی از راههای مناسب برای نزدیک امتحان خلاصه نویسی درسها است بدین صورت که انها را با رنگهای متفاوت دسته بندی وخلاصه نویسی کنیم.مثلارودخانه های افریقارا بارنگ قرمزورودخانه های اروپارابارنگ مشکی بنویسیم.
نوشته شده توسط مریم هاشمی(مشاور)
  • Mahdi Esmaeili
۰۶
خرداد
دانش آموزان پایه سوم سال جاری که سال اول عمومی را درسال90-91 وبعد ازآن گذرانده اند میتوانند بانمره حداقل7در دو درس داخلی ودو درس نهایی(جمعا 4درس) فارغ التحصیل شوند!

#مهدی اسماعیلی#
  • Mahdi Esmaeili
۰۱
خرداد
اگه درس نحوندی وگذاشتی برای شب آخربهتراست:
1-فقط بخشهایی که زیادسوال میادبخونی
2-نمونه سوالهای قبلی را از لینک پیوست همین وبلاگ تهیه و تمرین کنی.
3-ازهردرس یک نمونه سوال طراحی و بدقت حل و بعد خودت تصحیح کن و نمره بدی!


#مهدی اسماعیلی#
  • Mahdi Esmaeili