روانشناس،مشاور مهدی اسماعیلی (امید نوجوان)

ایجاد فضای گفنگو وتبادل نظر در موضوع مراحل رشد کودک ونوجوان و ارایه راهکارهای مفید و کلیدی

روانشناس،مشاور مهدی اسماعیلی (امید نوجوان)

ایجاد فضای گفنگو وتبادل نظر در موضوع مراحل رشد کودک ونوجوان و ارایه راهکارهای مفید و کلیدی

شناخت مراحل مختلف رشد کودک از آغاز دوره جنینی تا پایان دوره نوجوانی و بکارگیری راهکارهای صحیح در عبور از بحران های مختلف هر مرحله از رشد, موجب شکل گیری صحیح وشایسته شخصیت فرزند ما خواهد شد. از این رو با نگاه علمی به دانش روانشناسی رشد و شخصیت و سال ها تجربه ی تعلیم وتربیت , سعی خواهد شد ضمن آموزش های لازم و ارایه ی راهکار های کوتاه,کلیدی و کاربردی به ارتقای قدرت تشخیص ,مواجهه وعملکرد صحیح والدین و مربیان در هر مرحله پرداخته و ضمن کاهش تنوع و میزان آسیب های ناخواسته و ندانسته ,بستر مناسبی برای شکل گیری و تقویت چهار چوب شخصیتی و موفقیت بیشتر فرزندانمان در حیطه های مختلف رشد و عرصه های مختلف زندگی باشیم.

پیام های کوتاه

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

۳۱
شهریور

  به بهانه آغاز سال نو تحصیلی

و یادآوری نقش معلم در ارتقای سطح پرواز رویا و کسب موفقیت شاگردان!

   «جک کانفیلد» داستان جالب و آموزنده‌اى را نقل مى‌کند که بسیار زیبا و تأمل‌برانگیز است! او مى‌گوید: دوستى به نام «مونتى رابرتز» دارم که صاحب یک مزرعه بزرگ پرورش اسب در «سان سیدر» است. بار آخرى که آنجا بودم، او داستان زندگى مرد جوانى را برایم تعریف کرد که تا مدت‌ها ذهن مرا به خود مشغول کرد!

  داستانش به مرد جوانى برمى‌گشت که پسر یک مربى اسب بود… یک روز در مدرسه از پسر خواستند در مورد اینکه در آینده دوست دارد چکاره شود، انشایى بنویسد. آن شب او اهداف زندگى‌اش را و اینکه مى‌خواهد صاحب یک مزرعه پرورش اسب شود، در هفت صفحه شرح داد. او رویاهایش را با جزئیات بسیار دقیقى توضیح داد و حتى نقشه‌اى از یک مزرعه ۵۰ هکتارى را کشید و جاى تمام ساختمان‌ها، اسطبل‌ها و زمین‌هاى تمرین و پرورش اسب را روى آن مشخص کرد. سپس نقشه دقیقى از یک خانه ویلایى هزار مترى کشید که در همان مزرعه واقع مى‌شد.

  او با جان و دل روى این پروژه کار کرد و روز بعد آن را به معلمش تحویل داد. دو روز بعد، وقتى برگه‌هایش را تحویل گرفت، روى صفحه اوّلش نوشته شده بود: «خیلى بد!».

  پسر رؤیایى داستان ما، پس از کلاس به سراغ معلم خود رفت و از او پرسید که براى چه روى برگه‌اش نوشته «خیلى بد!»؟ معلم پاسخ داد: چون رویایى دست نیافتنى است! تو پولى ندارى؛ از خانواده‌اى سرگردان و بى‌خانمان هستى و هیچ پشت و پناهى هم ندارى… تملّک مزرعه پرورش اسب پول زیادى مى‌خواهد؛ باید پول زیادى بابت خرید زمین و خرید اسب‌هاى اصیل که بتوانى از زاد و ولد آنها اسب پرورش بدهى پرداخت کنى. ضمنآ، براى بناى ساختمان‌ها و اسطبل‌ها هم مبلغ هنگفتى باید پول هزینه کنى؛ همان‌طور که مى‌بینى، تو هرگز نخواهى توانست چنین کارى بکنى و بعد اضافه کرد: فرصت دیگرى به تو مى‌دهم. اگر در مورد هدف دست‌یافتنى‌ترى بنویسى، نمره‌ات را تغییر مى‌دهم.


  پسر به خانه برگشت و در مورد صحبت‌هاى معلمش فکر کرد. در نهایت به سراغ پدرش رفت و از او پرسید، بهتر است چکار کند. پدرش گفت: تو باید خودت در این مورد تصمیم بگیرى، هر چند که فکر مى‌کنم این تصمیم‌گیرى براى آینده‌ات بسیار مهم است.

  سرانجام پس از یک هفته فکر کردن، پسر همان اوراق را به معلم بازگرداند و هیچ تغییرى در آنها ایجاد نکرد، فقط روى یک برگه
نوشت: «شما مى‌توانید نمره بدى برایم منظور کنید ولى من ترجیح مى‌دهم رؤیاهایم را حفظ کنم!» و بعد آن برگه را به همراه بقیه ورقه‌ها به معلمش داد.


  سپس «مونتى» رو به من کرد و گفت: این داستان را برایت تعریف کردم، چون تو هم اکنون در خانه ۱۰۰۰ مترى من، وسط یک مزرعه ۵۰ هکتارى پرورش اسب قرار دارى. من هنوز اوراق مدرسه را حفظ کرده‌ام و مى‌توانى قاب شده آنها را روى شومینه ببینى… سپس ادامه داد، بهترین قسمت داستان چند سال پیش اتفاق افتاد که همان معلم، ۳۰ دانش‌آموز را براى اردوى یک هفته‌اى به مزرعه‌ام آورد.

  وقتى داشتند مى‌رفتند، رو به من کرد و گفت: راستش مونتى، الان مى‌فهمم زمانى که معلمتان بودم، بعضى وقت‌ها رؤیاهاى شاگردانم را مى‌دزدیدم. طى آن سال‌ها رؤیاهاى بسیارى از بچه‌ها را دزدیدم، ولى خوشبختانه تو آنقدر سرسخت بودى که تسلیم نشدى.

اجازه ندهید کسى رؤیاهایتان را بدزدد!

 فقط فرکانس قلبتان را دنبال کنید…

منبع: دنیای روانشناسی

  #مهدی اسماعیلی#


  • Mahdi Esmaeili
۲۵
شهریور

سلام

کامیابی داوطلبان راهیابی به دانشگاههای فنی حرفه ای ، با احراز رتبه های تک رقمی و دو رقمی و پذیرش در دانشگاه های تهران را به هنرجویان راه یافته ، خانواده ایشان و اساتید محترم هنرستان ماندگار صنعتی تهران و سایر داوطلبان همگام با برنامه های هنرستان شادباش و تبریک میگویم.


#مهدی اسماعیلی#


  • Mahdi Esmaeili
۲۲
شهریور

کودک درون، کودک خردسالی است که در درون همه ماست. این کودک “خود” خود ماست که به ما انرژی می دهد، شور و سرزندگی ما به او مرتبط است، احساسات ما به او گره خورده است، و تخیل، خلاقیت، شهود و غرایز ما در پیوند با اوست.

علم روانشناسی بر این باور است که این کوچولوی درون وقتی مورد بی توجهی قرار می گیرد و صدمه می بیند خود را در لایه ای می پوشاند و از دید دیگران مخفی می سازد، وقتی او را (احساسات خود) انکار می کنید، در جایی، در عمیق ترین سطح روان پنهان می شود و با این کار، شما مشکلات جسمانی و روان پزشکی از جمله افسردگی و اضطراب را تجربه خواهید کرد. زندگی یکنواخت و کسل کننده، روحیه غمگین و خلق پایین همگی از غیبت این دوست درون تان حکایت دارند.

اگر به او بی محلی کنید او هم بی توجهی شما را با لجبازی و بیماری پاسخ می دهد اما اگر به او توجه کنید و با او مهربان باشید، می داند چگونه شما را سرگرم کند، از زندگی لذت ببرید، از تخیل خود بهره مند شوید، خلاقیت به خرج دهید و از شهود و خرد ناب بهره گیرید. با توجه و مراقبت از او، یک دوست واقعی و خالص خواهید داشت او می تواند در کنارتان قرار گیرد، خشکی و جدیت بیش از اندازه را از شما بگیرد و شما را لطیف تر کند و به شما کمک کند تا بر ترس هایتان غلبه کنید. انعطاف پذیر شوید، تغییرات لازم را در خودتان به وجود آورید و امکان رشد شخصی خودتان را فراهم آورید.


 تکنیک هایی ساده برای رهاسازی و شفای کودک درون تان:

* وقتی دلتان گرفت، گریه کنید، هرگز جلوی خودتان را نگیرید. گریستن نشانه انسان بودن شماست. به علاوه کودک درون تان نیز آرام خواهد شد.

* دفترچه یادداشت شخصی داشته باشید و احساسات خود را یادداشت کنید و هر چند وقت یک بار به آن سر بزنید. به این ترتیب شما با کودک درون تان ملاقات کرده اید.

* همراه با موسیقی سالم حرکات منظم و شاد انجام دهید. حرکات بدنی کودک درون تان را به وجد می آورد و به این ترتیب شما برای بقیه روز سوخت روانی کافی خواهید داشت.

* وقت خود را با کسانی بگذرانید که به آنها علاقه مندید و از بودن با آنها لذت می برید. به این ترتیب کودک درون تان احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهد کرد.

* اتاق تان را آن طور که دلتان می خواهد تزیین کنید. حتی اگر برای دیگران خنده دار به نظر می رسد، چندان مهم نیست. پرده ها، رنگ دیوار و اشیا و لوازم، تابلوها و روتختی را با سلیقه خودتان انتخاب کنید.

* گاهی اوقات زیر نور شمع شام بخورید و اگر موسیقی ملایمی نیز پخش شود فضا رویایی تر خواهد شد. به این ترتیب کودک درون تان بیشتر لذت خواهد برد.

* زیر باران قدم بزنید و چتر را فراموش کنید، بگذارید خیس شوید و به یاد سال های خردسالی به کودک درون تان نشان دهید که برای او اهمیت قائل هستید.


* به حس ششم و شهود خود احترام بگذارید. برای مثال اگر ته دلتان به انجام کاری راضی نیستید آن را انجام ندهید و یا در تصمیم گیری ها به ته قلبتان هم نگاهی بیندازید. کودک درون تان آنجا نشسته است.

* وقتی نقاشی می کشید، از تخیل خود کمک بگیرید و طرح های تخیلی بکشید و آنها را با رنگ های دلخواه خود رنگ نمایید. مطمئنا کودک درون تان در انتخاب رنگ ها به شما کمک خواهد کرد.

* به تماشای طلوع و غروب بنشینید و با خود بگویید: این ممکن است آخرین طلوع یا غروب خورشید باشد که به نظاره نشسته ام و این تجربه ای “ناب” برای کودک درون تان خواهد بود.

* آراسته باشید و آرایشی که دلتان می خواهد داشته باشید. اگر به ته دلتان رجوع کنید او به شما خواهد گفت که چه سبک آرایشی را می پسندد.

* از انتقاد نسبت به خود دست بردارید. در چنین لحظاتی کمی درنگ کنید. شما در حال شلاق زدن به کودک درون تان هستید، شلاق را دور بیندازید و با او مهربان باشید.

* وقتی زیر فشار هستید و استرس دارید به کتاب های داستان کودکان پناه ببرید. این کار لذت بخش “کودک درون تان” را آرام خواهد ساخت.

* از تفریح های گذری و کوتاه غافل نشوید. مانند تاب خوردن در یک پارک و یا خوردن یک فنجان چای داغ در زمستان آن هم وقتی هوس نوشیدن آن را می کنید. این کار یعنی پاسخ دادن به ندای کودک درون تان.


* هیچ چیز مانند اسب سواری و دوچرخه رانی کودک درون تان را به وجد نمی آورد، امتحان کنید.

* دردهای جسمانی فریاد خفه شده کودک درون شماست. پس علاوه بر درمان های جسمانی برای رابطه خود با وی فکری بکنید.

* وقتی تنها هستید می توانید دور و برتان را به هم بریزید و از شلوغی و ریخت و پاش لذت ببرید. به این ترتیب کودک درون تان نیز نفس راحتی می کشد.

* یک جعبه یا کشوی مخصوص داشته باشید و تمام هدایا و یا کارت تبریک هایی که از دیگران گرفته اید را در آن نگهداری کنید. این جعبه محتوی “عشق” است. عشق دیگران نسبت به کودک درون شما، و شما لایق آن هستید.

منبع: بابک رهبری، روانشناس بالینی(برگرفته از سایت دنیای روانشناسی)


#مهدی اسماعیلی#

  • Mahdi Esmaeili
۱۲
شهریور

برای درک و لمس لذت موفقت ، در آغاز باید "فضای جریان موفقیت" را بشناسیم.وقتی حس توفیق ، کامیابی یا دستیابی به یک هدف را داریم خود را موفق میابیم و این یک حس درونی است،حالا اگر تایید بیرونی این حس را از محیط پیرامونی و اطرافیان هم دریافت کنیم جریانی از حس بی نظیر خوشبختی را در تک تک سلول های خویش لمس میکنیم.
   آنان که این حس را تجربه کرده اند در پی تکرار ، و آنان که درک ملموسی از آن ندارند در پی تجربه این حس بی نظیر هستند.(ایستادن بر سکوی المپیک،لمس آغوش عزیزی،پذیرش در فرصتی رویایی،قبولی در آزمونی دشوار،دستیابی به آنچه آرزویش را داشتی ، و هر تجربه ای که پوستت را گرم ، پاهایت را سرد و نفست را در سینه حبس میکند و آن وقت دوست داری بلند فریاد بزنی و نزدیکترین عزیزی که در خوشحالی این لحظه با تو شریک است را در آغوش بگیری و بالا و پایین بپری !)
  ولی چگونه میتوان به این مهم که به آسانی در دسترس نیست دست یافت؟!چگونه میتوان حس شگفت انگیز موفقیت را تجربه و یا آن را تکرار کرد؟
  1-موفقیت دیگران را درک کنید،دیدن موفقیت دیگران هنر انسانهایی است که از سلامت روحی و روانی برخوردارند ، پس پتانسیل موفقیت را دارند.

  2-از موفقیت دیگران خوشحال شوید،موفقیت دیگران ناکامی های پیرامون و جهان ما را کاهش داده و نمونه های قابل تکراری برای ما خواهند بود ، پس در شادی موفقیت دیگران شریک باشید ، نه در غم و افسردگی حسادت نسبت به موفقیت دیگران!
  3-دلایل و شیوه های کسب موفقیت آدم های موفق را شناخته و سعی در تمرین و تکرار آنها کنید تا تبدیل به عادت های زندگی و ملکه رفتاری شما شوند.
  4-برای درک بهتر ، برنامه ریزی دقیق تر و لذت بیشتر از موفقیت خود اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت خویش را با ذکر جزییات در دفتری ویژه یادداشت کنید تا یادتان باشد که آنچه امروز هستید ، یا دارید آرزوی دیروز شما بوده است!
  5-برای دستیابی به 4 مورد قبل با افراد موفق نشست و برخاست کنید ، آدم ها شبیه اطرافیان و نزدیکان خویش میشوند، لذا همنشینی با آدم های ناموفق شما را تنبل ، غرغرو ، طلبکار ، نا امید ، بی عمل ، خسته و افسرده میکند!
  در صورتی که همنشینی با انسان های هدفمند ، با اراده ، سخت کوش و موفق شما را پرتلاش ، با انگیزه ، جوینده ، امیدوار ، شاد و خوشحال میکند!
  اما شرایط تشخیص فرد مناسب جهت مشاوره و راهنمایی در باب موفقیت کدام است؟
 الف)مشاور مورد نظر ، خود فردی موفق و خوشحالی باشد!
  ب) به موفقیت خویش و دلایل کسب آن آگاه باشد!
  ج) دانش لازم برای شناخت شخصیت ، توانایی و استعدادها و ارایه مسیر و راهکار کسب موفقیت شما را داشته باشد!
  د) دانش و تجربه تخصصی کافی در زمینه مورد مشاوره را داشته باشد!
  . . . . .شاید تحصیل کرده ی بیکاری که در رشته ای غیر از علاقه و استعداد خویش تحصیل کرده ، برگزیده نخست کنکور که در کوهستان های سرسبز چوپانی میکرده و به جهت نبوغ و استعداد ویژه خود موفق شده ، بارفروش میلیاردری که از کودکی در حجره موروثی خانواده به کسب و کار مشغول بوده است ، مشاور خوبی برای نیل به موفقیت های تحصیلی و آموزشی نباشند!
  مشاور خوب دغدغه ها و ناکامی های خویش را در مشاوره هایش دخالت نمیدهد!
  مشاور خوب بستر و زمینه اندیشیدن صحیح و انتخاب درست را برای شما فراهم میکند ، نه آن که به جای شما بیاندیشد و برای شما تصمیم بگیرد!
  مشاور خوب به دغدغه ها و نگرانی های شما احترام گذاشته ، در پی انکار آن نخواهد بود ، بلکه ضمن پذیرش حس و حال شما به بررسی آثار و تبعات آن حس و حال و کمک به افزایش تاثیرات مثبت و کاهش آثار منفی آن بر زندگی شخصی و جهان پیرامون شما خواهد پرداخت.

                                         شاد ، خوشحال ، موفق و برفراز باشید.
                                                                                   
                                                                                                                  #مهدی اسماعیلی#







  • Mahdi Esmaeili